Zmarszczki mimiczne a codzienna dieta

zmarszczki a dieta

Powstawanie zmarszczek jest naturalnym elementem starzenia się organizmu. Można jednak nieco opóźnić ten proces poprzez zdrowy styl życia, odpowiednią pielęgnację oraz dietę. 

Nikt wiecznie młody nie będzie – ta oczywista prawda boli i trzeba się z nią pogodzić. Starość w końcu nadejdzie, lecz na szczęście jest kilka sposobów na to, by przedłużyć witalność i młody wygląd naszego ciała.

Sojusznicy młodości

Mowa tutaj o antyoksydantach, czyli tzw. przeciwutleniaczach. Są to związki, które potrafią skutecznie opóźnić proces starzenia, dzięki ich umiejętności do eliminacji wolnych rodników (związków powstałych podczas utleniania). Wolne rodniki potrafią wyrządzić wiele szkód w organizmie: niszczą błony komórkowe i kwasy nukleinowe, a także przyspieszają starzenie się skóry.

W celu obrony organizmu przed zbyt szybkim starzeniem warto wprowadzić do swojej diety więcej zdrowych i pożywnych produktów. Można do nich zaliczyć różnego typu orzechy, nasiona, a także niektóre z owoców. Obecnie wśród najbardziej popularnych superfood znajdują się jagody Goji, nasiona Chia, ostropest plamisty, czystek oraz olej kokosowy. Włączenie ich do codziennej diety na pewno lepiej pozwoli na ochronę naszej skóry przed starzeniem, a zmarszczki będą pojawiać się znacznie później.

Groźne źródła wolnych rodników

Nie tylko my sami wytwarzamy rodniki, wiele z nich przedostaje się do naszego ciała z zewnątrz. Aby ograniczyć kontakt z tymi szkodliwymi cząsteczkami, należy unikać dymu tytoniowego, nadmiernego kontaktu z promieniowaniem ultrafioletowym (czyli słońce i solarium), no i uważać na to, co się je. Powstawaniu wolnych rodników sprzyjają kwasy nasycone, które znajdziemy w tłustych produktach: maśle, śmietanie, boczku, słoninie, słodyczach, ciastach, czekoladzie, tłustych mięsach i wędlinach.

Gdzie szukać antyoksydantów?

Na szczęście lista wartościowych dla nas produktów jest długa. Najlepszym źródłem antyoksydantów są warzywa i owoce. Zawierają mnóstwo różnych witamin i minerałów, które bardzo dobrze sprawdzają się jako przeciwutleniacze. Duże ilości witaminy C zapewniają promienną skórę i odporność, a młody wygląd nadaje witamina E.

Przeciwutleniacze znajdziemy również we flawonoidach (związki chemiczne pochodzenia roślinnego), które nie tylko pozwolą zachować naszą skórę w dobrej kondycji, ale też skutecznie odtruwają organizm, wzmacniają serce, działają przeciwbakteryjnie i przeciwnowotworowo. Flawonoidy w dużych ilościach znajdując się w: brokułach, pomidorach, papryce, sałacie, grejpfrucie, zielonej herbacie, czystku lub czerwonym winie.

Niestety antyoksydanty dają bardzo widoczne efekty tylko wówczas, gdy będziemy je regularnie i często spożywać. Ich moc szybko się wyczerpuje i zapasy trzeba uzupełniać co kilka godzin. Znajduje to potwierdzenie w zasadach zdrowego żywienia, które informują o spożywaniu 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Dobre tłuszcze a zmarszczki

Chodzi głównie o kwasy omega-3. Poprawiają naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Ich najlepszym źródłem są ryby morskie (makrela, łosoś). Generalna zasada przy wyborze ryb jest taka, żeby kupować te, które żyły w swoim naturalnym środowisku. Hodowlane osobniki często są uboższe w te składniki, które są dla nas najcenniejsze. Jeżeli ktoś nie lubi ryb, może jeszcze zażywać suplementy diety, które są wzbogacone w kwasy omega-3. Dobrym pomysłem jest wzbogacenie swojej diety o nasiona Chia, które uznawane są za doskonałe źródło cennych kwasów tłuszczowych.

Kilka przepisów, które pozwalają przedłużyć młodość:

1. Łosoś z ryżem – łososia gotujemy i dodajemy do niego brązowy ryż, ogórka, cebulę i pomidorki koktajlowe. Przyprawiamy ulubionymi ziołami i na koniec skrapiamy sosem winegret.
2. Owocowa sałatka – kroimy kiwi na kostkę i mieszamy z malinami i jagodami. Można dodać tez nektarynkę lub nasiona chia. Skrapiamy miksturę sokiem z cytryny i odkładamy na pewien czas do lodówki.
3. Sałatka szpinakowa – do liści szpinaku dodajemy rzodkiewkę, rzeżuchę i pomidora. Jeżeli ktoś chce, może dla złamana smaku dodać starte jabłko. Mieszamy ocet balsamiczny z oliwą z oliwek i lekko polewamy danie.
4. Warzywny koktajl – potrzebna będzie sokowirówka, do której wrzucamy kolejno 3 marchewki, jabłko i awokado. Jeśli ktoś chciałby dodać nieco kwaskowatego smaku, to dodaje plasterek cytryny. Miksujemy i gotowe.
5. Herbata z czystka – stanowi obecnie prawdziwy hit wśród ziół, ze względu na bogactwo związków przeciwutleniających. Czystek wspaniale wzmacnia układ immunologiczny organizmu, a także ogranicza działanie wolnych rodników.

diety

Post Author: Dorota Kozicka

1 thought on “Zmarszczki mimiczne a codzienna dieta

    Majka

    (16 grudnia 2016 - 02:35)

    Ostatnio zaczęłam się sobie przyglądać i rzeczywiście skóra już nie taka sama, jak jeszcze kilka lat temu. A szkoda…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *